Viktigt att tänka på

Barn med språksvårigheter har samma behov som andra barn av att bli tilltalade, att delta i samtal och att bli lyssnade på. Här kommer några saker att tänka på om man har eller möter ett barn med språksvårigheter:

  • Prata tydligt, långsamt och i korta meningar med enkla ord.
  • Var på barnets nivå, prata till barnet, ha ögonkontakt och förstärk ev talet med teckenstöd, s k TAKK. På samlingar i förskola och skola är det bra om barnet sitter rakt framför pedagogen.
  • Lyssna på barnet och visa intresse för det barnet säger. Skynda inte på eller avbryt.
  • Be barnet visa om du är osäker på vad det menar.
  • Låtsas inte att du förstår, be barnet upprepa och om du ändå inte förstår säg t ex ”jag förstår inte riktigt vad du säger nu, kan du visa mig istället?”. Eller säg att du inte kommer på vad barnet försöker säga just nu men att ni kan fråga mamma eller pappa tillsammans när de kommer.
  • Rätta inte barnets tal eller påpeka att det säger fel, man kan istället upprepa det barnet säger. Då förstår barnet att man förstått. Dessutom hör barnet hur det ska låta. Man kan även betona det ljud som blir fel lite extra.
  • Kräv inte att barnet ska upprepa eller uttala rätt – det ska vara roligt att prata. Att barnet inte uttalar rätt eller inte förstår har inget med slarv eller lathet att göra – det kan helt enkelt inte.
  • Är förhoppningsvis självklart – härma inte barnets uttal.
  • All språkstimulans är bra! Prata om det ni hör, ser och känner. Ställ öppna frågor och hitta något som barnet tycker är roligt att prata om. Man kan t ex titta på foton (gärna där barnet är med) och prata om vad som händer i bilden.
  • Läs böcker. Om det är för svårt för barnet att hänga med kan man prata kring bilderna med ord och meningar som är lättare att förstå.
  • Uppmuntra barnet att prata, försök att göra pratandet till något roligt, skoja och skratta och lek. Sånger, ramsor och rim och härma ljud är också bra stimulans. Ge barnet tid att prata.
  • Och till sist – våga prata med barn som har språksvårigheter!

Källa: Broschyrerna ”Så kan du göra – Om barns språk vid 3-5 år” och ”Språkstörning hos förskolebarn” från Talknuten.

3 kommentarer till Viktigt att tänka på

  1. Paula waara skriver:

    Vilken bra sammanställning!!Får jag ”tjuva” den och ha som mall till ex. Vikarier som kommer på besök?

  2. Ping: Att bemöta barn med språkstörning. |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s