Kontakt

Det går bra att maila mig på stellaelisa@hotmail.com!

 

Annonser

6 kommentarer till Kontakt

  1. Ireene skriver:

    Hej Stella och Johan vilken tur att Alma fick er som föräldrar. Kram

  2. Ylva skriver:

    Hej!
    Jag har en systerson med språkstörning och har följt honom genom åren, sett honom kämpa med logopediska hemuppgifter tillsammans med sin mamma. Sommarlov med tråkigt material, en frustrerad mamma som skulle öva med honom och hur det tog på deras energi och samvaro. Nu är Aron 11 år och har kommit till rätta med mycket av sina språkproblem även om det ibland fortfarande blir fel och vissa språkljud inte är helt lätta för honom. Jag och en vän har skapat en app som heter Fonemo, http://www.fonemo.se, som är en rolig träning för barn med tal- och språksvårigheter. Vi ville ge både barn, föräldrar och logopeder något som stimulerar till träning tillsammans och känns rolig. Appen laddas ned av framförallt logopeder och talpedagoger men de tipsar också föräldrar om detta på mottagningarna.
    Jag vill också tipsa om andra bra appar, Färger och fordon, Nallemix 1 och 2 och Ordens Magi.

    Hälsningar
    Ylva

    • minalma skriver:

      Hej!
      Tack för din kommentar! Vad intressant att höra din berättelse! Och tack för tips, jag har hört talas om Fonemo men vi har inte testat än. Men det ska vi göra. Än har vi inte skaffat en I-pad, men det står på önskelistan…
      Hälsningar,
      Stella

  3. Helena skriver:

    Hej! Jag heter Helena och är förskollärare. Jag jobbade tidigare på en s.k. resursförskola (färre barn i barngruppen, 3-4 barn i behov av extra stöd, samt endast förskollärare, m.m.). Vi jobbade med bla teckenkommunikation och Praxisalfabetet. Vi ”kopplade” barnen till ”deras” bokstav, dvs ”Kalle” hade ”K” (pistolen). Då vi blev en vanlig förskola så behöll vi våra arbetssätt, även praxisalfabetet. För ett par månader sen hade vi inspektion från skolverket. Dom tyckte att det var helt FEL att ha en bild av en pistol på en småbarnsavdelning och att koppla t.ex. pistolen (k) och ormen (s) till ett barn, dvs ha bilden bredvid deras namn var kränkande för barnet. Vad tycker du som förälder??? Vi har ju informerat om hur vi tänker och varför vi använder praxisalfabetet. Skolverket tyckte att vi skulle riva ner alla praxisbilder och ha ”vanliga” abc planscher istället… Suck. Vad tycker du som förälder?

    • minalma skriver:

      Hej!

      Tack för din kommentar! Jag tycker det låter som okunskap hos Skolverket, annars har jag svårt att förstå deras kritik. Praxisalfabetet och abc-posters är ju helt olika saker. Praxis är ju till för att lära sig urskilja de ljud som vårt språk bygger på och, med hjälp av bilder som symboliserar något som låter som ljudet, ”hänga upp” det på. Det är ju att träna fonologisk medvetenhet vilket är otroligt viktigt för den kommande läs- och skrivinlärningen. En abc-poster är ju till för att lära sig bokstäver i första hand och inte ljuden. Bilden som symboliserar något vars ord börjar på just den bokstaven, vilket är mycket mer avancerat. Man måste ju inte bara kunna urskilja ljuden som ordet är uppbyggt av utan även att ordet börjar på ett av ljuden. Det är ju inte direkt något man kan förvänta sig hos förskolebarn utan något man arbetar med i förskoleklass och första klass. För vissa är detta också otroligt svårt och kan bli det en livslång kamp. Särskilt om man inte redan ”knäckt koden” att urskilja de enstaka ljuden. Så tänk vilket försprång ni ger era barn! Skolverket borde ge er en eloge istället. Läs den här artikeln om vikten av att jobba med fonologis medvetenhet i förskolan av Mats Myrberg: http://www.kodknackarna.se/forskning/ratt-pedagogik-raddar-8-av-10-barn-fran-dyslexi/
      Fast det här behöver jag ju kanske inte berätta för dig, som vet vad praxis går ut på. Jag har lite svårt att förstå att en pistol skulle vara så allvarligt, det är ju ljudet som är poängen, inte att barnen ska leka krig… Och kränkande? Nej, personligen har jag svårt att se det. Jag tycker ni ska stå på er och vara stolta över det arbete ni gör. ALLA barn gynnas av en språkstimulerande miljö. Och om det nu är fel enligt Skolverket kan man ju undra vad de tycker om alla språkförskolor och liknande som använder den här pedagogiken?
      Jag bollade din fråga i ett föräldraforum där en av kommentarerna var följande med tips om alternativ hur man kan arbeta med barnens namn:
      ”Eftersom bilderna symboliserar ljudet (dvs fonemen) så behöver det ju vara en bild där man kan se hur ljudet ska låta. (Krokodil med öppen mun = a, kran som droppar = d) jag skulle bli upprörd om skolverket inte har den kunskapen när de åker runt och granskar. Men vill man ha alternativa tips så tycker jag man kan använda handalfabetet eller ännu bättre göra egna persontecken till barnet som man förslagsvis gör personligt med första bokstaven i namnet och placerar det på ett speciellt ställe för varje elev. Stina har ett S på hakan eller ett S vid örat. Så kan man ta kort på barnen när de gör sina persontecken och sätta upp vid deras krok/namn istället så kommer alla ihåg vilket persontecken alla har.”
      Lycka till!

      • Helena skriver:

        Hej igen!
        Tack för ditt positiva svar, man blir lite osäker som pedagog då man upplevt att barnen har nytta av det vi gjort, våra metoder, samt att föräldrarna verkar vara helt med på ”tåget”, men att ledningen INTE är med på tåget… Mitt svar har dröjt lite eftersom våra chefer kom in och sa att nu är vi inte resursförskola längre och därför ska vi SLUTA med ”alla gamla metoder” omedelbart, dvs, inget Praxis alfabet, inga stödtecken, ingen Sherebourne relationsplay, ingen lösningsinriktad pedagogik och inget vägledande samspel (andra metoder och förhållningssätt vi jobbat med)… Det blir nytt jobb för min del, inget jag gillar eftersom jag bara ÄLSKAR mina fantastiska, kunniga och fina kollegor!

        Men jag tar med mig metoderna och förhållningssättet OCH ditt jättebra tips om personliga tecken!!! JÄTTEBRA! Tack för att du tog dig tid att svara och uppmuntra en kämpande pedagog!

        Helena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s