Läs den här

Fördelen med att vara hemma sjuk en dag är att kunna sträckläsa en bok. Läste ”Är jag normal, mamma?” av Malene Larssen, mamma till en flicka som fick diagnosen ADD. Det var så befriande att få läsa en bok där man kände igen sig så mycket i känslor och tankar. Och samtidigt tungt att läsa deras historia om hur Mika blev mobbad och utfryst. Men att livet till slut vände till något ljust.

Jag hade kunnat gråta mig igenom varje sida om jag inte stålsatt mig lite.

Stå upp måste jag. Mika behöver mitt stöd,  min sköld.

Sorgen över att mitt barn har ett funktionshinder är stor. Sorgen över att hon inte har samma chans som andra är tung. Filten av sorg klistrar sig över min kropp, mitt ansikte. Luften är unken.

”Vad lätt de har det”, tänker jag när jag ser föräldrar och barn. Människor runtomkring mig skrattar. De är glada.

Det här inlägget postades i Föräldraskap. Bokmärk permalänken.

Kommentera

