Hej igen klump i magen

Första föräldramötet med den nya logopeden. Hon ville göra nya språktester efter jul, grammatik och språkförståelse. Hon tyckte att de mest uppenbara svårigheterna ligger inom grammatik och uttal, men hon anade att det även kan finnas problem inom språkförståelse. Enligt den senaste testningen som förra logopeden gjorde, låg hon hyfsat åldersadekvat. Men eftersom kraven ökar med åldern så kan hon ju ligga efter nu. En ny testomgång känns lite jobbigt ska jag erkänna, mest för att jag blir stressad av det (kanske för att jag är rädd att det ska gå dåligt). Men det är ju för Almas skull, för att veta hur hon ligger och vilket stöd hon behöver. Också viktigt inför förskoleklass. Är bara lite trött på allt men jag visste ju att vi inte skulle kunna ”vila” i den diagnos som sattes sist (expressiv språkstörning) hur länge som helst. Jag kan ju själv känna att språkförståelsen inte är på samma nivå som andra, men att det kanske beror på arbetsminne och mindre ordförråd. Kanske var expressiv språkstörning en ”glädjediagnos” som inte är helt korrekt ändå. Men jag ville så gärna att det ”bara” är expressiv med tanke på en bättre prognos (än generell språkstörning) så kanske jag har blundat lite…

Sen tog logopeden även upp att hon tyckte det fanns vissa samspelssvårigheter. Det är svårt att få henne att medverka och hon är väldigt bestämd. Nu har vi ju gjort två utredningar för autism och hon uppfyller inte kriterierna för det. Däremot kom de fram till att hon har vissa svårigheter inom en del ”autismområden” (tror de är kommunikation, ömsesidighet och variation i beteende om jag minns rätt) och många barn med språkstörning har pragmatiska problem (antar att det är vad man menar med autistiska drag?). Hon menade att det faktum att Alma kan hitta alla ljud i munnen när man tränar med henne, men i spontantal inte gör rätt, kan tyda på brister i att förstå syftet med kommunikation. Inte medvetet alltså men sånt som barn annars kopplar automatiskt – uttalar man fel så förstår inte folk vad man säger.

Hon upplevde också att det fanns en del problem med fokus och koncentration och att vi kanske skulle kontakta NU-teamet igen. Ungefär där sjönk vi väl ner i stolarna… En tredje utredning. Och hon har inte ens börjat skolan. Jag vill inte sticka huvudet i sanden men hur vet man vad som beror på språkstörning (att hon inte förstår t ex, eller måste träna på sånt som hon har svårt för) och vad som är något annat? Hur mycket fokus kan man förvänta sig av en femåring med språkstörning som ska träna på språket på fredageftermiddagar efter dagis? Vad är en störning och vad är normalt? Den gamla vanliga funderingen. Visst, Alma är ganska intensiv, men jag tycker inte hon uppfyller kriterierna för ADHD som jag läst på nätet (nu sa hon inte uttryckligen ADHD eftersom hon inte ställer den typen av diagnoser men jag får anta att det är den frågeställningen som skulle utredas i så fall). Men vad vet jag? Symtom hos flickor skiljer sig väl också från det ”typiska” ADHD-beteendet hos pojkar. Logopeden sa att när förra logopeden testade Alma var hon tvungen att dela upp testningen i korta stunder och att det oftast inte ska behövas om barnet inte har svårigheter med fokus. Samtidigt märker ju vi också att Alma kan ha svårt att koncentrera sig och ibland undrar jag över ADHD. Det ju mer ovanligt än vanligt att språkstörning kommer som ensam diagnos. Ingen rök utan eld brukar man ju säga, och det ligger nåt i det har jag lärt mig efter alla turer…

Så då är vi ute i ovisshetens land igen då. Tänk att mattan fortfarande kan sopas bort under fötterna efter allt vi gått igenom. Man vänjer sig liksom aldrig. I dag är det jag som har koncentrationssvårigheter kan jag säga, i alla fall på att jobba. Man får ta en gråtpaus på toaletten, ett djupt andetag och sen köra vidare.

Det här inlägget postades i Hos logopeden, Språkstörning. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hej igen klump i magen

  1. Elin skriver:

    Känner igen mig i det du skriver.
    Vi inväntar nu svar på språkutredning från vår logoped gällande vår son på snart 4 år. Och vi har fått information att diagnosen kan ju vara förändring över tid. Remiss är även skickad för utvecklingsbedömning och till språkförskolorna i Stockholms län.
    Det som jag upplever som mest tungt, är all ovisshet. Själv jobbar jag inom sjukvården, och har mig veterligen aldrig träffat någon vuxen med synbar språkstörning. Dolt funktionshinder? Eller lär sig alla med språkstörning prata rent som vuxna? Eller kanske kämpar de med svårigheter som inte syns och hörs, såsom arbetsminne m.m?
    Som sagt, många frågor finns om framtiden för våra barn med språkstörning.
    Varmaste hälsningar, och vi hörs!

    • minalma skriver:

      Vad jag förstår ändrar språkstörning ofta form med åldern. Uttalet kan ge med sig men man kanske har läs- och skrivsvårigheter, problem att förstå instruktioner eller text osv. Så ja, det är ett dolt funktionshinder.

  2. Emma Widegren skriver:

    Jag är så ledsen för er skull, för allt snurr, all oro, alla tankar och all ångest man bär på när det gäller ens barn. Jag vet hur ni har det och vad ni går igenom, men det är en klen tröst. Ni är inte ensamma, jag tänker på er massor!

  3. Elin skriver:

    Tänkte delge några av mina funderingar kring tänkbara orsaker till mitt barns språkstörning. Orsaken till diagnosen språkstörning är förvisso okänd vad jag vet, men det kan vara ärftligt. I vår släkt finns inte ärftlighet.
    Och då har jag tänkt, kan vaccinet Pandemrix dvs ”svininfluensa” vaccinet jag tog enligt rekommendation när jag väntade vårt barn född 2010, orsakat skador på barnets hjärna i fosterstadiet?
    I dagsläge är det ju erkänt ett samband för narkolepsi barnen och sprutan?
    Men kanske kan vaccinet ha gett andra skador hos barn?
    Tack för att din blogg finns!

    • minalma skriver:

      Hej Elin!

      Jag funderar också ibland på orsaken. Nu finns det nog en ärftlighet på pappans sida men ibland undrar jag om det faktum att jag jobbade på labb med div otrevliga kemikalier kan ha bidragit till språkstörningen. Eller att jag pratade för lite med henne som bebis. Eller att hon fick massa öroninflammationer och bihåleinflammation under tre månader när hon var runt året. Men jag kommer aldrig att få veta svaret. Och egentligen spelar det ju ingen roll för det går ju inte att ändra på nu ändå. Narkolepsi är ju extremt ovanligt och en eller flera komponenter i vaccinet har kanske triggat en immunologisk reaktion mot proteiner som reglerar sömn hos barn med en ärftlighet för sjukdomen, men det är nog inte helt fastställt. Jag tror i alla fall inte du behöver oroa dig för att vaccinet skulle vara orsaken till språkstörning.

      • Anonym skriver:

        Håller med, att det spelar ju egentligen ingen roll, men tankarna far.
        Tack för korrespondens!

    • Eva skriver:

      Min mellandotter föddes mars 2010 och jag tog pandemrix (i Finland) i oktober/november. Hon har många talfel och talar sämre än för sin ålder. Om ett år blir det talterapeut ifall det inte blir bättre. Jag tror på pandemrixbiverkning. Storasyster och babyn har inga problem alls.

Kommentera

