Språklek till vardags

Nu känns det som att Alma börjar bli lite lite mer intresserad av att ”träna”. Inte medvetet då, men i lekform. Jag var på en föreläsning härom dagen av en logoped och då fick jag lite inspiration att göra lite mer språklekar. Och framför allt att få in det i vardagen. Jag köpte också två böcker: ”Gissa mitt ord” (Inga Magnell) och ”Lyssna och berätta! 100 språklekar för små barn” (Astrid Frylmark). Kan köpas här.

Språkleka kan man passa på att göra på väg till förskolan, i bilen eller hemma efter middagen. När helst det finns lust. T ex kan man göra gissningslekar vilket är bra för att öva att lyssna. Vad är det som har en stam, grenar och gröna blad? Vilket djur är stort, grått och har en snabel? Osv.

En annan lek är att komma på massa saker inom en viss kategori, t ex att man ska komma på olika djur, mat eller fordon. Bra för att träna begrepp och ordmobilisering. Man kan göra det lite svårare om man tar djur som bor under vattnet eller djur som flyger (Alma berättade om en bok hon fått av sin moster med prinsessor med vingar. Ja, älvor sa jag, ja, de kan flyga. Då säger jag älvor, sa Alma). Men jag gick lite för långt när jag föreslog att vi skulle komma på ord som börjar på ett visst ljud, t ex /s/. Men det är ju annars en bra lek  för att träna sig i att höra olika ljud i ord.

Vi har också gjort några ljudspel, ett par har vi fått från logopeden som vi har färglagt, och ett par har jag gjort själv med inspiration från Emma. Det är bara att ha en tärning och ta sig fram mot mål. En lamineringsmaskin är ett måste här hemma numera. Bilderna i spelen kan man också rita separat, laminera och klippa ut som småkort och sen ha skattjakt; man gömmer kort och så får man gå och leta och säga vad man hittar för ord. Man skulle också kunna göra ljudmemory med dem, ta bilder som börjar t ex på /k/ och /t/ och sen ska man para ihop de som börjar på samma ljud.

bild 2bild 1bild 4

Att kunna berätta är viktigt. Och jättesvårt när man har expressiv språkstörning… Det är kanske det som jag är mest oroligt för just nu, förutom uttalet. Sättet vi kan fånga Alma på är med teater som hon älskar och då tycker hon det är roligt båda att lyssna och spela upp själv (även om det blir ganska fåordigt). Alma älskar att rita och pyssla också så vi byggde en egen liten teater och spelar t ex Bockarna Bruce eller andra gamla klassiker. Och i dag blev det Gruffalon. Rekvisita är bara att leta fram bland leksakerna. Eller rita egna som Alma gjorde (Askungen, styvsystrarna och kungen).

Bild1

bild 3-2

Det här inlägget postades i Leka med språket. Bokmärk permalänken.

Kommentera

