Möte på förskolan

Då har vi haft första mötet med förskolan efter att Alma bytte avdelning. Det är en pedagog som är vår kontaktperson och som höll i mötet. Överlag var det positivt, det funkar bra för Alma, vilket vi också själva upplever. Hon är väldigt glad och leker och tar för sig. På förra avdelningen funkade det också bra men det hände ganska ofta att de berättade att hon varit sur eller fått något utbrott. Det har jag inte hört en enda gång här. Kanske en mognadsgrej också. Hon leker mest med sin bästis men även en del med andra. Kanske är det lättast för henne att leka med Albin än att göra nya vänner eftersom de känner varann så bra.

Jag frågade lite hur de andra barnen verkar reagera på hennes tal men personalen har inte märkt att någon tycker det är konstigt eller att hon har blivit retad. Hon är inte utanför. Det finns tydligen flera i gruppen som har lite uttalsproblem så barnen är kanske vana. Det har börjat ett nytt barn i gruppen som har svårare problem än Alma och som också går hos logoped. Alma hade visst blivit glad när han började… Men det behöver ju inte bero på språket i för sig. Men det kan ju vara bra att det finns fler barn som behöver språkstöd i samma grupp.

Pedagogen sa att de tänker på att vara tydliga när de pratar och att upprepa sig. När de tidigare hade stor samling med många barn märkte de att hon inte hängde med så bra men nu arbetar de tre dagar i veckan i små grupper om fem barn och tycker att hon hänger med och är delaktig. De har väl ibland tittat lite på praxisalfabetet och hon visar hur ljuden låter men annars fick jag intrycket att de inte har någon direkt plan kring språkträningen. När jag frågade om planeringen kring henne sa hon att de kan skriva en handlingsplan om vi vill. Jag trodde att handlingsplanen från gamla avdelningen ”hängde med” men tydligen inte. Det är så lätt att tiden bara rinner iväg och en hel termin eller år har gått. Och snart är det bara en termin kvar innan förskoleklass… Det är lite irriterande. På förra avdelningen var det dessutom ganska hög personalomsättning så det blev aldrig riktigt bra rutiner kändes det som. Även om de gjorde mycket bra också. Vi sa att gamla avdelningens arbete med sagor och teater hade varit jättebra och verkligen fångat Alma. De skulle försöka göra något kring det också.

Tydligen har det gjorts en början på resursansökan som vi inte fått veta. Pedagogen visste inte så mycket mer än att den skrevs för sent för att gälla den här terminen, men hon skulle kolla. Det är i så fall aktuellt till våren och hur pengarna i så fall ska användas vet jag inte. Jag tipsade i alla fall om att man kan ta in en logopedstudent som kommer kanske 2 x 30 min i veckan och jobbar med några få barn. Hon tyckte det var en jättebra idé och skulle ta det med rektorn. Dock vet jag att rektorn inte är så jättepigg på att ta in resurser så jag vågar inte hoppas för mycket. Lite synd bara att det ska ske sista terminen…

Så status på förskolan är bra. Det är en jättebra förskola och herregud vad mycket sämre det kunnat vara. Men det är ju alltid den där gnagande känslan av att tiden går för fort och görs tillräckligt? Skulle språket utvecklas snabbare om de gjorde mer för henne Samtidigt behöver ju inte ren språkövningar vara bäst utan den naturliga kommunikationen som hon får massor av där.

Annonser
Det här inlägget postades i På förskolan. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Möte på förskolan

  1. Elin skriver:

    Istället för handlingsplan är mitt råd att ni kräver att ett åtgärdsprogram skrivs ( vilket kan överklagas av er vårdnadshavare vid behov). Ett åtgärdsprogram skall ju vara ett levande dokument och bör således utvärderas med jämna mellanrum.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s