Dags att vakna upp politiker

Ingen har väl missat den senaste tidens rubriker om minskat stöd i skolan till barn med behov av särskilt stöd. Jag blir så fruktansvärd förbannad av detta! Jag mår illa när jag tänker på alla barn som inte kommer att få den skolgång de har rätt till. De anpassningar de behöver för att kunna ta till sig kunskap eller kunna fungera och må bra i skolmiljön. Vidrigt. Och jag blir ännu mer illamående när jag tänker på vilken människosyn de politiker som styr vårt land har som fattar såna här beslut. Har inte alla barn rätt till kunskap? Till lika villkor? Till att ha relationer som fungerar till sin lärare och skolkompisar? Har vi råd att låta barn få falla mellan stolarna? Ska vi släppa en stor andel barn vind för våg och riskera deras framtid? Är det nåt sorts elitsamhälle de försöker skapa? Man kan inte ha ett hjärta om man resonerar så. Fan, har inte nån av de egna barn eller kanske någon avlägsen släkting eller vän ett barn som blir utan hjälp? Utan att säga det alltför rakt ut vad jag tänker: är alla hästar hemma i stallet?

Förstår ni inte konsekvensera av vad detta kommer att innebära?

Jag förstår överhuvudtaget inte hur dessa beslut går ihop med skollagen som säger att alla barn har rätt till det stöd de behöver för att klara skolan. För rektorerna innebär det ett moment 22 att få ihop budgeten och samtidigt möta dessa barns behov. I skollagen står också att man ska få rätt stöd oavsett diagnos eller inte. Men sedan har beslut tagits om att dyslexi inte utgör någon anledning till extra resurser. What? Det säger ju emot sig självt!

Vad sägs om att dra ner lite på resurser för barn med säg hörselskador? Skolor med teckenspråksundervisning och hörselslingor kostar väl en del också? Barn med synskador kanske vi kan spara lite pengar på? Många barn behöver hjälpmedel för att klara skolan. Kanske glasögon, punktskrift, hörselapparat, rullstol osv. Men nej för det vore ju…. absurt. Såna saker kan man inte sätta ett pris på. Eller vi kanske inte behöver vara så drastiska. Vi kan ju låta barnen få ha sin hörapparat kanske halva skoldagen? Resten får de göra så gott de kan.

Det är helt uppenbart att kognitiva nedsättningar inte värderas särskilt högt hos politikerna.

Så kom och träffa ett barn med språkstörning. Fundera en stund över hur ett barn som har svårt att förstå vad som sägs och svårt att formulera sitt eget språk klarar av att lära sig i samma takt som andra i ett klassrum med kanske 30 andra barn. Tänk dig själv att alla runt omkring dig pratar en obegriplig brytning och du inte fattar nånting. Och att de inte förstår ett ord av vad du säger när du hakar dig fram. Föreställ dig att hänga med på en politisk debatt eller skriva ett beslut eller vad du nu gör på dagarna som kräver att du har ett språk. Tänk om du framstår som konstig för att du inte förstår de osynliga sociala reglerna. Hur folk blir tysta när du kommer och vill sitta med vid lunchbordet eller pratar över huvudet, för den där han förstår ju ändå ingenting. Sen kan du ju sätta dig in i att ha ADHD eller autism eller dyslexi eller kanske en blandning av allt.

Och tänk dig att du inte får byta jobb. Du är tvingad att vara där och du måste klara alla uppsatta arbetsmål. Du måste fixa det om du så måste arbeta dubbla arbetsdagar. För så är det ju för våra barn i skolan. Alla barn är enligt lag skyldiga att gå i den svenska skolan. Man får alltså inte hemskola sina barn utan att begå ett brott. Men det är inte brottsligt av mig som förälder att skicka mitt barn till en skola som inte klarar av att tillgodose hennes behov? Helvete heller. Då får jag väl flytta nån annanstans. Nej, just ja, mitt barn har språkstörning. Jag kan inte bara flytta henne till ett annat land utan att slå undan benen för henne. Det är ett moment 22 för oss föräldrar också.

Vad ska hända innan det är dags för min dotter att börja skolan, förmodligen med behov av att skolan sätter in extra resurser? Jag kan bara hoppas att en ny regering tar vid som inser vidden och katastrofen och genast upphäver detta beslut!

Trevlig fredag på er alla hjältar till föräldrar och barn som kämpar i motvind därute för sin rätt att finnas och lära och leva som alla andra.

Artikel i SVD idag.

Slide1

Det här inlägget postades i Annat i livet, Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dags att vakna upp politiker

  1. Hanna skriver:

    Upp till kamp!! säger jag bara

  2. Stina skriver:

    Tack för att du är en av oss som orkar skriva:) Väldigt informativ blogg. Jag hoppas du skickar din blogg vidare till alla politiker som finns på alla plan runt om i Sverige. Det verkar inte spela någon roll vart vi bor i detta avlånga land, det är samma shit!
    Kan bara bekräfta att det är inte lätt att ha ett ”handikapp” som språkstörning innebär. Det vore enklare om våra barn fattas ett ben, det kan samhället lättare förstå. Precis som du skriver så handlar allt om kommunikation idag. Tänk att på 90-talet var det så populärt med att nu skulle vi ta vara på vårt EQ i våra CV och det vägde lika tungt som allt annat. Nu ser det ju inte riktigt ut så, det är värre än på 90-talet. Barn med språkstörning utvecklar andra fina kvalitéer, oftast har de ett högt EQ. Alla har vi våra svagheter och just våra barn fick svagheten på språket. Det är genom kommunikation som vi kommer någon vart, om våra barn inte får chansen till att lära sig samt våga kommunicera, hur skall de då kunna ta sig fram. Om det nu är din lilla Alma som har detta som syns på bilden, så ser hon för mig ut till att vara en riktig gosig, djup liten tjej, precis som min son. Han är världens mjukaste, gosigaste kille med djup empati, det är för mig mer värt än en emotionell störd individ. Menar ni att man i Sverige inte får ta hem sina barn för att få hemundervisning???

    Tack för att ni tar upp detta stora ämne:)

    • minalma skriver:

      Tack för din fina kommentar! Håller med, jag ser många fina kvaliteter hos Alma som empati, omtänksamhet och generositet. Och en väldigt härlig humor. Sidor som man också kommer långt mer. Kan bara hoppas att omgivningen är likadan mot henne… Om det är språkstörningen eller inte vet jag inte men man kan ju tänka sig att man kompenserar språket med andra sätt att kommunicera med sin omgivning.
      Hälsningar,
      Stella

Kommentera

