Vattenstation ”egentid”

Jag fick tre dagar egentid i Visby i början på sommaren, vilket var fantastiskt skönt. Men jag blir också så trött, så trött in i själen, när jag är ensam. När jag får egentid så 1) gäspar jag konstant, 2) försöker jag sova, 3) funderar jag på mig själv och de där stora frågorna, ”vem är jag?”, ”vad vill jag göra med mitt liv?”, ”vilka drömmar har jag och vad vill jag uppleva?”. Sånt där som jag aldrig hinner fundera på annars. Som en kollega sa: ”När barnen blev stora återupptog jag bekantskapen med en väldigt kär gammal vän – mig själv”. Jag förstår vad hon menar. De senaste fem åren i mitt liv känns som något av ett oförberett maratonlopp. Jag bara springer och springer och när jag blir ensam så är det som om allt tvärnitar och man ser sig omkring.

De senaste fem åren har innehållit en hel del, både högsta lycka och största sorg. Ett missfall. Gravid igen. Under den första tidens oro för nytt missfall och enormt illamående/trötthet förlorade jag min fina lilla pappa i cancer. Blev mamma. Köpte lägenhet och flyttade. Skrev min avhandling och disputerade. Bröllop. Gravid igen. Fick nytt jobb. Försökte sätta mig in i massa nytt samtidigt som jag mådde om möjligt ännu värre denna graviditet. Gömde illamåendeband runt handlederna under tröjärmen och godispåse och postafen i väskan när jag skulle visa framfötterna på nya arbetsplatsen. Blev mamma igen. Köpte ny lägenhet och flyttade igen.

Utöver ovanstående små livshändelser fick vi då ett barn som inte utvecklades som förväntat. Vilket inneburit en hel del. Extrabesök på BVC. Tre möten på BUP. Resursansökan på förskolan. Läkarbesök. Två utredningar hos neuropsykiatriskt team vilket innebar ca 5-6 tillfällen per utredning då vi träffade läkare, psykolog, logoped, sjukgymnast och specialpedagog samt förskoleobservation och möte med förskolan. Hörselutredning. Medicinsk utredning med diverse blodprov och EEG. Två besök på Lekoteket. Veckovisa besök hos logoped. En ”second opinion”-utredning hos ytterligare en logoped. Ansökan till språkförskola. Ett flertal förskoleobservationer när psykolog, logoped eller specialpedagog studerat Alma i förskolemiljön. Otal möten med personalen på förskolan. Allt detta ska roddas och planeras och beslut ska fattas. Ni kan säkert föreställa er den oro som varje enskilt möte inneburit. Ens lilla älskade barn som granskas och utreds, vrids och vänds på. Tankar och frågor, tvivel och hopp. Man vrider och vänder även på sig själv för att räcka till, göra allt som står i ens makt. Samtidigt som man känner att man aldrig gör tillräckligt.

Dessutom har Alma haft ganska stora sömnproblem och sovit dåligt på nätterna i stort sätt hela sitt liv. Det har väl inte gjort det lättare att gå igenom allt det här med sömnbrist i kroppen.

Hela tiden har vi dessutom båda arbetat heltid.

Tro fan att man blir trött när man ibland får vara ensam.

visby-2

(Men jag klagar inte, har ändå allt man kan önska sig – världens bästa man och världens finaste barn!)

Det här inlägget postades i Annat i livet, Föräldraskap. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vattenstation ”egentid”

  1. Elin skriver:

    Trevligt att du är tillbaka!
    Sett barnfilmen om ”Bill och hemliga Bolla”?!
    /Elin

    • minalma skriver:

      Tack, ja, tillfälligt iallafall. Nja, jag känner igen den, har säkert läst/sett den som liten men minns inte riktigt. Vet du var man kan få tag på den, verkar inte finnas på cdon eller adlibris.Tack för tipset föresten!
      Hälsningar, Stella

    • minalma skriver:

      Nu hittade jag boken på alfons.se!

  2. Kattis skriver:

    Först och främst vill jag tacka dig för din blogg. Jag är en tvåbarnsmamma vars barn har språkstörning. Blev tårögd när jag läser vad du skriver för att jag kände mig otrolig ensam och i din blogg har jag funnit någon som känner och upplever samma känslor.
    Tack för du delar ditt liv med oss

Kommentera

