Bort med betyg i skolan

Ja jag kanske är radikal och finns många som inte håller med. Men jag vill slå ett slag för att betyg ska bort från skolan. Inte bara för att jag råkar ha ett barn som riskerar att ständigt misslyckas och ligga efter i skolan. Men för alla barn. För att lusten att lära ska komma från andra källor än prestation och stress. För att våra barn ska slippa bli konstant jämförda och bedömda. Hittade ett inlägg om just detta som satte ord på mina tankar.

Jag är generellt emot betygssättning eftersom vi alla har olika förutsättningar och därför inte bör jämföras och värderas utifrån en bestämd norm. En sådan bedömning kan aldrig bli rättvis eller rättvisande. I fallet ”skolidrott” och utifrån våra olika fysiska förutsättningar blir det extra uppenbart hur orättvist ett betygssystem är och hur denna bedömngshysteri kan slå hårt på både lusten och viljan att fortsätta utföra en idrott.

Skärmavbild 2013-04-28 kl. 20.24.19

 

Den här bilden är en bra illustration på detta.

bild

Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bort med betyg i skolan

  1. Emma Widegren skriver:

    Jag håller verkligen med!! Det illustreras väl med följande bild (som är urgammal men som ändå stämmer!)

    http://heleneeriksson.blogg.se/2007/november/rattvist-urval.html

Kommentera

