Älskade böcker

Om det är något jag är riktigt svag för så är det barnböcker. Trots att vi har ett mindre barnboksbibliotek hemma så kan jag inte låta bli att köpa mer och mer. Alltid hittar jag nåt nytt på Adlibris som jag bara måste ha hemma. Jag växte själv upp omringad av böcker, så det kan ju ha sin förklaring där. Det fanns knappt en enda väggyta som inte upptogs av en bokhylla. Det var enorma mängder. Vi går ibland till biblioteket för att låna böcker också, dels för det är mysigt och dels för att jag vill att mina barn ska se det som något självklart man gör. Men det är nåt visst med att köpa dem också, att äga dem.

Pappa läste ofta högt för oss, tills vi blev kanske 9-10 år. Han hade en fantastisk berättarförmåga och röst. När vi var små kunde han hitta på egna historier när vi skulle sova och när vi blev äldre läste han kapitelböcker, min favorit var ”Jimmy Knapp och Lukas lokförare” av Michael Ende. Det är ett sånt där fint barndomsminne. Jag vill ge detsamma till mina barn. Jag blev så glad när jag hittade ett kassettband där pappa läser ”Pelle Svanslös”. Den ska jag lägga över på CD-skiva så att mina barn, som aldrig fick lära känna honom, får höra honom läsa.

Senaste bokbeställningen blev en blandning av gamla klassiker, som en av mina favoritböcker när jag var liten, ”Älskade lilla gris”. Och sen blev det ett par modernare barnböcker som var heeeelt underbara, både illustrationerna och storyn: ”Jag vill ha min hatt” av Jon Klassen och ”Mamma borta” av Chris Hauchton. Alma älskar dem också. Så ett tips! Att köpa hem eller ge bort.

Det här inlägget postades i Annat i livet, Leka med språket. Bokmärk permalänken.

Kommentera

