Flanosagor

På Almas förskola jobbar de mycket med flanosagor. Jag förstod överhuvudtaget inte vad de pratade om först.

Flanosagor eller också kallade flanellografsagor är sagor som du berättar med hjälp av bilder som sätts upp på en tavla klädd med filltyg. En så kallad flanotavla eller flanellograftavla. Till bilderna berättar du medföljande sagotext. På så sätt blir det överskådligt för en hel barngrupp. Flanobilderna är lätta att flytta runt och användas om och om igen. Ett visuellt, roligt och pedagogiskt material där barnen blir delaktiga i sagoberättandet med sina sinnen.

Alma älskar dem! Både att lyssna och göra själv. Verkar väldigt bra för att visualisera sagan, förstå vad som händer och som stöd för att själv berätta. Här finns mer information.

 

Det här inlägget postades i Leka med språket, På förskolan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Flanosagor

  1. Ida skriver:

    Hej hej!
    Jag hittade hit genom en länkning som en logopedkollega gjort. Jag är själv logoped och jobbar både inom skola och landstinget. Du anar inte vad mycket jag lärde mig bara genom att läsa ditt inlägg ”Svar till Ivy”. Det är så nyttigt att få perspektiv, att se saken från andra sidan. När jag läste ditt inlägg så hajjade jag mest till när jag läste din tanke om att ingen frågat vad ni behöver. Jag fick faktiskt dåligt samvete för jag insåg hur lätt det är att missa just det. Vad behöver ni föräldrar?! Ni vet ju bättre än någon annan vad ni och ert barn saknar, behöver, vill ha mer av…

    Jag håller definitivt med om att samverkan mellan mottagningarna och förskolorna/skolorna behöver öka. Det är sorgligt att se hur mycket av logopedernas rekommendationer som försvinner för att inte pedagogerna förstår dem. Vi logopeder måste bli tydligare med vad vi menar, ge konkreta tips och ha en levande diskussion med pedagogerna där de kan ställa frågor och känna att de kan höra av sig när det inte fungerar.

    Sen har jag en liten fråga som jag ställer av nyfikenhet. Jag läste lite under fliken ”Om Alma”. Där stod det att andra i omgivningen har svårt att förstå Alma. Har ni någonsin funderat kring Tecken som stöd? Eller har Almas tal blivit så pass mycket tydligare nu att det aldrig hann bli aktuellt?

    När jag läser din blogg så slås jag av uttrycket. Vissa barn väljer sina föräldrar – i ert fall tror jag att det stämmer. Alma fick definitivt rätt föräldrar =)

    Lycka till med allt!
    Mvh Ida

    • minalma skriver:

      Tack för din fina kommentar! Jag blev faktiskt lite tårögd…

      Vad gäller teckenstöd så var det det första vi blev rekommenderade att använda (när Alma var ca 2 år). Måste säga att det var ganska svårt att ta till sig, kom helt enkelt inte naturligt för oss. Men vi använde det litegrann under en tid och Alma tog väl till sig några tecken. Även fortfarande kan hon vid enstaka tillfällen försöka visa med händerna vad hon menar, men det är ganska sällan. Men, och vi diskuterade det här med Almas logoped häromdagen, eftersom vi förstår i stort sätt allt Alma säger nu så känns det inte så motiverande. Däremot är det möjligt att det skulle kunna vara ett stöd för Alma när hon kommunicerar med personer som inte förstår henne. Problemet är väl bara att det inte är så många som kan tecken…

      Hälsningar,
      Stella

Kommentera

