Läs läs läs för barnen

Intressant artikel om läsförståelse av Ylva Segnestam (leg logoped) på Talknutens hemsida som baseras på Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse – lässtrategier och studieteknik” (Natur & Kultur, 2012). Kort utdrag:

Ordförrådet hos sexåringar, förmågan att förstå talat språk och att bilda meningar visar starka samband med senare läsförståelse, det vill säga att begripa det de avkodar. Det är ändå viktigt att läsa så pass flytande att man kan koncentrera sig på förståelsen av en text. Annars går det åt stor energi åt avkodningen och det känns trögt att läsa.

När väl barnen har lärt sig hur språkljud och bokstäver hänger samman och hur ord fogas ihop, hoppas vi att de ska förstå vad de avkodar. Men om ordförrådet är bristfälligt och den grammatiska förståelsen är nedsatt, vilket är vanligt om man har en språklig nedsättning som har identifierats under förskoleåren, bör vi vara extra uppmärksamma på hur läsförståelsen utvecklas.

Det som jag tyckte var värdefullt var några bra råd riktade till föräldrar:

  • Läs åldersanpassade böcker för era barn – ta hjälp av bibliotekarier för att hitta bra böcker.
  • Vänj era barn vid skriftspråk via högläsning.
  • Högläsning är viktig för att öka ordförråd och för att få en känsla för hur berättelser är uppbyggda.
  • Anpassa talspråket till barnets nivå.
  • Samtala om eventuella ”dolda” budskap i de berättelser ni läser – det som finns ”mellan raderna”.
  • Ställ varför-frågor och inte bara när- och vad-frågor. Barnen behöver inte svara ”rätt” på frågorna utan öva sig i att fundera och reflektera.
  • Lek med ord – kanske har ni ”rimsjuka”, hittar långa respektive korta ord, ser och hör ord som börjar på samma bokstav.
  • Använd nya ord: Ett stort och aktivt ordförråd har visat sig vara den enskilt viktigaste faktorn för att utveckla läsförståelsen. Det finns starkt samband mellan ordkunskap, hörförståelse och läsförståelse.

Och till sist ett par råd angående skolan:

  • En uppmaning till alla föräldrar är att se till att det skrivs om läsförståelse i era barns åtgärdsprogram eller individuella studieplaner. Det är inte så vanligt att läsförståelse står med i åtgärdsprogram trots att det enligt Barbro Westlund idag råder enighet om att lärarnas undervisning i läsförståelse har stor påverkan på elevernas förståelse av olika slags texter.
  • Ett tryggt inlärningsklimat är avgörande. Alla elever behöver träna att tala, berätta, lyssna, läsa och skriva i många olika sammanhang. Alla lärare måste förstå att för barn med språkstörning är allt detta extra viktigt. Rekommendera gärna Barbro Westlunds bok till alla lärare!
Annonser
Det här inlägget postades i Leka med språket, Skolan, Språkstörning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Läs läs läs för barnen

  1. Camilla skriver:

    Den boken ska jag ta och kolla upp! OCH sprida vidare till mina kollegor 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s