LÄTTNAD II: molnen skingrar sig

I dag var jag med Alma hos logopeden och kunde fråga lite mer om språktesterna hon gör nu. Språkförståelsetestet är helt färdigt och hon har använt något som heter TROG (Test for the Reception of Grammar) som testar satsförståelse. Det testet klarade Alma som jag skrev tidigare, till all min lycka. Nu testar hon det expressiva språket med ett test som heter Gramba (grammatiktest för barn). Sedan lyssnar hon ju också på Almas spontaltal eftersom det ibland skiljer sig från en ren testsituation.

Det glädjande var just att hon klarade språkförståelsen. Jag har nästan haft lite svårt att tro på resultatet och tänkte att hon kanske bara klarat en del av testet. Men nu fick jag veta att det gällde hela testet. Hon tyckte också att resultatet låg i linje med hur hon uppfattat Almas språkförståelse när de leker. Jag sa att vardagskommunikationen fungerar bra hemma och vi upplever att hon förstår men att det är svårt att bedöma ibland eftersom jag inte kan jämföra med andra 4-åringar. Jag har ibland funderat över att hon ofta säger ”va?” eller ”vad sa du?”. Logopeden sa att det inte behöver betyda att hon inte förstår men att det kan ha med ett begränsat arbetsminne att göra, som är vanligt vid språkstörning, vilket innebär att hon kan behöva höra en mening flera gånger.

Logopeden antydde för ca ett år sen, när jag frågade vad hon trodde om en diagnos, att det kanske lutade åt generell språkstörning (då man har både impressiva och expressiva språkproblem, vilket är en allvarligare form av språkstörning). I dag frågade jag lite försiktigt om det här betyder att hon inte har en generell språkstörning . Och hon sa ja. Hon kommer inte att få diagnosen generell språkstörning. Jag är så lättad! Hon sa att Alma kommer att få diagnosen expressiv språkstörning. Men hon ska göra färdigt testerna och sen ska vi ha ett föräldrasamtal och prata mer.

Det känns som om den här resan i ovisshet som vi varit ombord på de senaste två åren har kommit till ett slut. Och det är en befrielse att få kliva av. Det känns otroligt skönt att få klarhet. Och att det inte blev den diagnos som jag varit orolig för. Jag är så lättad. Självklart betyder inte en expressiv språkstörning att allt är frid och fröjd. Men prognosen är i alla fall något bättre om man får tro forskning på ämnet. Förhoppningsvis blir det också klarare hur vi kan hjälpa henne och vilket stöd hon behöver, hemma och på förskolan.

Det känns också bra att Alma tycker om att gå till logopeden. Hon kramar henne och springer glatt in till hennes rum. I dag när vi sagt hejdå tittade Alma efter henne och sa:

”Jag älskar min Tove”

Det här inlägget postades i Hoppfullt och glatt, Hos logopeden, Språkstörning, Utredning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till LÄTTNAD II: molnen skingrar sig

  1. Camilla skriver:

    Å så underbart! Gläds så för er skull!! Massa kramar ❤

Kommentera

