LÄTTNAD

Almas logoped har börjat göra nya tester. De senaste två besöken har hon gjort ett språkförståelsetest. Jag har varit rätt orolig för resultatet eftersom språkförståelsen är rätt avgörande och problem med detta kan hänga med upp i vuxen ålder (jag ska skriva lite mer om forskning kring detta snart). I fredags när de var klara sa logopeden att Alma klarat testet! Visserligen ligger hon något efter men ändå inom ramen för godkänt. Hennes nivå motsvarar 4 år och 1 mån och hon är 4 år och 3 mån (hur man nu kan göra en så exakt bedömning?). Jag vet inte vilket test hon gjort eller vad det innehåller, men jag är såååååå lättad! Känns nästan lite overkligt fantastiskt, en enorm sten som lyfts bort. Jag har känt mig lätt som en fågel hela helgen. Den där eviga följeslagaren oron har faktiskt hållit sig borta. Det här året rivstartar med glada nyheter på alla plan!

Det här inlägget postades i Hoppfullt och glatt, Hos logopeden, Språkstörning, Utredning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till LÄTTNAD

  1. Ivy skriver:

    Vad skönt att testet gick bra och tack för en mycket läsvärd blogg!
    Ett vanligt språkförståelsetest som många logopeder använder vid bedömning av yngre barn är Reynell Developmental Language Scales. Det testar både förståelsen för ord och för meningar/grammatisk förståelse. Där kan man med hjälp av manualen få fram ganska exakta åldersekvivalenter, som dock alltid ska användas med försiktighet. Man bör alltid använda flera test samt komplettera med information hur förståelsen fungerar i olika vardagliga situationer för att få en fullständig bedömning. Lycka till på er resa!

    • minalma skriver:

      Tack för klargörande! Jag var inte själv med hos logopeden så jag är osäker på exakt vilken del det gällde, det var kanske bara ordförståelsen eftersom hon bara gör lite varje vecka. Och just ordförståelse har hon klarat tidigare med Språksnabben. Så det återstår nog att se den totala bedömningen. Men man får glädjas åt allt som är positivt!

  2. Emma Widegren skriver:

    Det är verkligen fantastiska nyheter, och jag förstår din känsla helt och fullt. För oss som läser alla (ofta) nattsvarta prognoser och forskningsrapporter är det sådana här framsteg som bär oss vidare och får oss att orka ett tag till.

  3. Camilla skriver:

    Å så härligt att höra att testet gick bra! Kommer verkligen att följa din blogg!! Kramar till er

  4. Amberly skriver:

    Fianyll! This is just what I was looking for.

Kommentera

