Det finns ett samband mellan barns kommunikationsförmåga vid 18 månaders ålder och framtida språkstörning

Barbro Bruce (logoped) visade i sin avhandling (1) att det är möjligt att förutsäga framtida språksvårigheter redan vid 18 månaders ålder. I en studie (2) gjordes en bedömning av olika kommunikationsfärdigheter vid 18 mån ålder. Dessa barns språkutveckling följdes upp vid 4,5 års ålder. Bruce undersökte sedan om det fanns något samband mellan vissa kommunikationsförmågor vid 18 månaders ålder och dåligt resultat på språkbedömningen vid 4,5 års ålder. Studien visade att det var två kommunikationsförmågor som var viktiga för språkutvecklingen; språkförståelse och symbollek. Språkförståelse innebär att barnet förstår ord och satser, t ex instruktioner och uppmaningar. Symbollek (låtsaslek, föreställandelek) kan vara att låtsas bjuda på kaffe ur tomma koppar eller torka upp låtsasspilld kaffe. Slutsatsen som Bruce drar är att antalet ord ett barn kan producera i tidig ålder inte är av särskilt stor vikt utan snarare hur barnet förstår och kan använda språket i sin lek.

Det var intressant att läsa detta för om det är någon skillnad som jag noterat mellan Alma och hennes lillasyster (som är exakt 18 mån) så är det faktiskt just språkförståelse och låtsaslekar. När Alma var 18 månader kan jag inte påstå att jag direkt reagerade på att något var annorlunda. Det var mitt första barn och det var svårt att veta vad som var ”normalt”. Och inte gick jag direkt och fundera på det heller. Men nu när vi fått ett till barn kan jag ju jämföra. Elle förstår så otroligt mycket av vardagspratet. Det var inte så att Alma inte förstod någonting, hon kunde t ex gå och hämta en boll om man bad henne, men det var inte i närheten av så mycket som Elle förstår. Och även detta med att leka, Elle låtsas dricka ur tomma koppar eller att dockorna i leksaksvagnen sover, ska matas osv. Och där är det verkligen skillnad mot Alma. Hon började egentligen inte leka på det sättet förrän runt 3 år. Förhoppningsvis betyder det att Elle slipper gå igenom samma som Alma…

Sen vet jag inte riktigt vad jag skulle gjort med informationen att Alma löpte risk för att utveckla språksvårigheter när hon var 18 månader. Förmodligen hade det mest varit stressande att gå och undra. Om man vid 18 månaders ålder ger sådan information till föräldrarna är det otroligt viktigt att man också ger stöd och råd hur man ska förhålla sig till det. Jag tycker att man som förälder till ett barn med konstaterade språkproblem får ganska lite professionell hjälp och stöd. Ska man vid 18 månaders ålder informera om ökad risk för språkstörning bör man också ha en plan i ryggen från hälso- och sjukvårdens sida. Annars är det nog stor risk att man som förälder skjuter det ifrån sig eller känner sig uppgiven.

(1) Problems of language and communication in children, identification and intervention, 2007, Lunds universitet.

(2) Bruce B et al. Identifying children at risk for language impairment: screening of communication at 18 months. Acta Paediatr. 2003.

Annonser
Det här inlägget postades i Forskning, Språkstörning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det finns ett samband mellan barns kommunikationsförmåga vid 18 månaders ålder och framtida språkstörning

  1. Ivy skriver:

    Hej! Jag är inne på din fina blogg för första gången, jobbar som logoped och är jätteintresserad av att veta vilken typ av stöd ni som föräldrar till ett barn med språkstörning efterfrågar? Du får jättegärna maila mig om du vill!

  2. Ping: Hvorfor vente, til barnet er 3 år? |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s