Julefrid

Alma är glad och lycklig. Hon leker massor av fantasilekar och älskar teater. Då pratar och pratar hon. Jag hittade en gammal handdocka som jag gjorde av pappas strumpa när jag var liten som Alma älskar. Han heter Mulle. I helgen gjorde vi en kompis till Mulle som heter Vasti (efter en häst som hon brukar rida på). Så fort jag kommer hem vill hon att jag ska ta fram hästarna och leka. Mulle är lite burdus, skämtar mycket och kan vara ful i mun. Vasti är mer snäll, försiktig och lite rädd. De är bästisar men bråkar en del, särskilt när de ska äta. Då suckar Alma och säger ”nu är jag arg er”. Men sen är det kramar och pussar och ”jag älskar er”. Hon går helt upp i leken, det är som en egen liten värld.

Det är också spänd förväntan inför julen. Alma har gått runt i sin Lucia-klädsel här hemma flera dagar och sjunger julsånger andaktsfullt för oss. Hon kunde knappt se sig själv i spegeln första gången hon hade på sig kläderna och kronan, så stolt var hon. Det finns inget mer underbart än att se henne så här glad och sprudlande. Hon har så många fantastiska sidor, och en härlig personlighet. Ibland skymmer tyvärr oron det som är positivt. Det suger så mycket kraft och energi ur en. Jag tror att jag vant mig vid den, jag tänker inte så mycket på den. Men de stunder som oron avtar lite inser jag att den alltid finns där vid min sida. Det är skönt att få stunder när allt bara är bra, när allt är harmoni och glädje. När jag känner att det kommer ordna sig, allt kommer bli bra. På ett eller annat sätt kommer det bli bra. 

Det här inlägget postades i Hoppfullt och glatt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Julefrid

  1. Paula skriver:

    Så härligt det låter, det är en härlig tid när barnen ser fram emot dessa högtider !! Så härligt fina handdockor, fiffigt att använd handdockor för att ”träna” språket! Det är nog det som är det viktigaste att lära genom lek. Hoppas ni får en skön jul!

Kommentera

