Emma – blogg med pedagogiskt material

Här finns en blogg med massa bra pedagogiskt material som görs av en mamma till en 5-årig son med språksvårigheter. Finns alla möjliga spel och lekar för att öva språk, matematik, färger, årstider osv. Rekommenderas varmt!

Det här inlägget postades i Leka med språket. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Emma – blogg med pedagogiskt material

  1. Emma Widegren skriver:

    Oj, vad förvånad jag blev när jag såg min egen blogg på bloglovin´!

    Tack för de fina orden, och omnämnandet! 🙂

  2. Emma Widegren skriver:

    Tack snälla för dina fina ord! Just nu är det lite omtumlande, alla känslor ligger lite och bubblar över känner jag. Vågar vi lita på att resultaten stämmer? Kommer det att gå bra? Ska vi låta honom gå på storebrors skola som han längtat så mycket efter? Kan vi söka assistent till honom när det är fristående skola?

    Kanske borde han få ett år till i förskola, på en större avdelning (den andra språkavdelningen som ligger vägg i vägg) eller…. OJ vad jobbigt det är att inte ha ett facit. Det svåra just nu är förstås att veta om han klarar av att plötsligt vara en av tjugo, istället för en av åtta. Med bara två lärare, istället för fyra. Han har ju en del annat att bära med sig (som sitt behov av stöd i sociala situationer och han verkar ofta uppleva att saker och ting omkring honom är problemfyllda (jag kan inte, jag är värdelös, jag är för liiiten hör vi ofta här hemma)…

    Vi ska på ett möte till med förskolan, kanske faller mer på plats då. Kanske ska jag börja nosa på hur det fungerar med en eventuell assistent om det är i fristående skola.

    Trevlig advent! 🙂

    • minalma skriver:

      Hej! Förstår att det är ett omtumlande besked. Men det är ju fantastiskt! Klart det kommer gå bra! Friskolor följer väl skollagen som de kommunala? Ni har säkert samma rättigheter som i en kommunal skola. Jag vet hur sjukt stressande det är att fatta beslut om såna här saker… Man vill ju göra det bästa och man vet ju inte innan… Jag kan inte ge några råd direkt men jag skulle nog tänka att om han har språkförståelsen och är normalbegåvad så kanske det inte är så roligt att stanna ett år till i förskolan. Men jag tror säkert ni vet om ni lyssnar på magkänslan, ni känner ju honom bäst och vet hur skolan är som han i så fall ska gå i osv. Och om han dessutom själv kan uttrycka sin åsikt och vilja. Om han börjar i vanlig skola så kan ni säkert berätta för barnen vilka svårigheter han har så att de förstår bättre? Hoppas att ni kommer fram till ett beslut som känns rätt! Det är väl inte förrän till hösten han byter? I så fall har ni lite tid kvar att fundera också, ibland kommer ju svaret när man fått smälta allt och tänka över alla alternativen, fördelar och nackdelar. Det kommer säkert falla på plats! Kram

Kommentera

