Ta sig upp igen och igen

Urk, har en dålig dag. Oron tar över. Och då brukar frustrationen och hopplösheten inte vara långt borta. Helt sjukt vad tungt det är att ha ett barn som inte utvecklas som andra. Tror ingen kan föreställa sig det om man inte varit där. Jag är så jävla ledsen för hennes skull. Jag vill tänka på framsteg hon gör (som hennes svar på frågan om hon vill bada med lillasyster: aldrig i livet) men vem försöker jag lura? Hon är så långt efter. Det är ett avgrundsdjup. Hur ska hon någonsin kunna komma ikapp? Jag orkar inte mer. Står inte ut med ORON. Jag ger upp. Det finns inget slut på det. Allt som finns är en massa ovisshet och dåliga prognoser.

La min kind mot hennes när hon somnat. Den är varm och mjuk och perfekt. Pussar hennes panna länge och lyssnar på de lugna andetagen. Känner kärleken och hämtar kraft för en dag till. För det finns ju inte att inte orka. Det går inte att ge upp. Det är inget alternativ. Men i korta stunder gör jag det ändå, för att det är så obeskrivligt jobbigt. Men sen måste jag komma tillbaka. Hon måste ha sin mamma. Hon måste ha en mamma som orkar och tror på henne. Och tror att allt kommer bli bra till slut. Som ser alla små framsteg som stora mirakler på vägen till hennes ljusa framtid.

Det här inlägget postades i Föräldraskap, Språkstörning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ta sig upp igen och igen

  1. Helena Roth skriver:

    Det kommer att bli bra, det vet jag i mitt innersta. Kanske att BRA inte ser ut som du önskade, eller trodde, eller ens hoppades, men det betyder inte att det inte är ett BRA som inte kommer bli jättebra.
    Se de små stegen, och reflektera tillbaka ibland, då kommer du kunna se vilka STORA steg det där blir när man lägger ett ministeg efter ett annat!
    Styrka!

    • minalma skriver:

      Tack för ditt stöd! Ja, det mesta sitter ju i hur man väljer att se på saker och ting. Tänkvärt och nåt jag försöker påminna mig själv om eftersom jag lätt ser det negativa före det positiva…

Kommentera

