Hur kan man skydda sitt barn från att bli retad?

I dag i lekparken åkte Alma rutschkana. En lite äldre pojke var också där och han började ta kontakt med henne. Frågade om de skulle tävla om vem som klättrade snabbast o s v. Alma blev lite osäker och svarade visserligen så gått hon kunde, men undvikande. Sen blev hon irriterad och uppenbart störd av honom. Han såg intresserad och road ut, förmodligen både p g a hennes sätt att prata och starka reaktion. ”Nu jag arg dig”, sa hon och gick sen iväg och surade. Nu i efterhand funderar jag på hur jag ska hjälpa henne i kontakten med andra barn. I den här stunden stod jag mest och observerade. Jag tycker att barn ska få interagera utan att vuxna lägger sig i så mycket, och även reda ut sina egna konflikter i stor utsträckning. Men ett barn som har svårt att kommunicera kanske behöver mer stöd från vuxna.

På ett sätt tycker jag att det är starkt av henne att våga säga ifrån till någon som är äldre. Och att hon kan sätta ord på sina känslor. Men den här situationen fick mig också att tänka på alla hemskheter som hon skulle kunna råka ut för. Tänk om hon skulle bli retad eller  mobbad… Jag får såna stormar av känslor bara jag släpper in tanken. Jag skulle bli så vansinnigt arg och ledsen. Vråla fram som en tiger för att skydda henne. Jag skulle inte stå ut med att se sorgen i hennes ögon. Jag bara hoppas att hon aldrig aldrig någonsin ska behöva uppleva det. Och hur sjutton kan man skydda sitt barn från det? Jag kan ju inte vara där jämt. En annan vuxen kommer ju aldrig att vara där jämt. Det jag tänker att vi kan göra är att se till att alla barn och vuxna som är runt henne får veta vad språkstörning är för något. När hon börjar skolan t ex får vi helt enkelt gå dit och sitta en stund med alla barn och förklara. För det blir nog svårare att reta någon när man vet varför den är annorlunda.

Det här inlägget postades i Föräldraskap. Bokmärk permalänken.

Kommentera

