Finns det vetenskaplig evidens för vilka interventioner som är effektiva vid behandling av språkstörning i förskoleåldern?

Jag hittade ett dokument som heter ”Översyn av logopedinsatser i språkförskolor” som genomförts av hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning. Det kan vara intressant läsning om man vill veta mer om språkförskolor även om en del siffror nog inte stämmer helt eftersom den publicerades 2009. Om det kommit någon uppdatering efteråt vet jag inte.

I översynen finns en ganska lättförståelig inledning som kort beskriver språkutveckling och språkstörning. Det finns även information om fördelning av språkförskolor i Sverige, kostnader, verksamhetsberättelser och historik som kan vara av intresse för den som vill veta mer.

Ett avsnitt behandlar resultat av språkförskolans insatser och är en sorts genomgång av den vetenskapliga forskningen på området. Översynen drar slutsatsen att det finns evidens som visar att språkförskolor är den enda i dag kända form av logopedinsatser som ger positiv effekt på grav språkstörning. En frågeställning handlar om huruvida homogena eller blandade språkförskolegrupper är att föredra. Trots att det råder viss oklarhet kring begreppet inklusion menar författarna att det finns evidens för att blandade grupper är att föredra.

Det är mycket möjligt att de här slutsatserna är korrekta, och jag tror själv på vikten av att blanda språkbarn med både andra språkbarn och normaltalande barn. Men jag blir lite tveksam över huruvida de referenser som anges verkligen är tillräckliga för att dra dessa slutsatser och i vissa fall saknas helt hänvisning till originalstudier som besvarar dessa frågor. Det är viktigt att komma ihåg att enskilda studier oftast inte är tillräckliga för att bevisa en metods effektivitet. Det krävs stora studier, helst flera som visar på samma effekt, av hög kvalitet. I bästa av världar har dessa studier dessutom sammanställts och bedömts i en så kallad systematiskt litteraturöversikt. 

Jag tycker det är oerhört angeläget att ta reda på vilka interventioner som är effektiva vid språkstörning. Eftersom jag själv har doktorerat inom medicin och läst en hel del vetenskapliga artiklar ska jag försöka, i stora drag åtminstone, sätta mig in i den vetenskapliga litteraturen och se vad som finns publicerat på området.

Det här inlägget postades i Forskning, Hos logopeden, Språkförskola, Språkstörning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Finns det vetenskaplig evidens för vilka interventioner som är effektiva vid behandling av språkstörning i förskoleåldern?

  1. Åsa skriver:

    Hej,

    Det finns bara bevis för att barn med expressiv språkstörning gynnas av att gå tillsammans med barn som har typisk språkutveckling (Bruce). Barn med grav eller generell språkstörning gynnas av att gå i en segregerad grupp. Däremot tror jag personligen att det kan vara bra att det på förskolan finns barn med typisk språkutveckling.

    • minalma skriver:

      Tack för förtydligande. Som sagt, jag hittade inga hänvisningar till studier som visar på detta men om du vet några får du gärna tipsa mig, jag skulle gärna läsa dem!

  2. Catarina skriver:

    Hej
    Jag är mycket intresserad av vilka artiklar med evidens för interventioner som du har hittat. Om du har hittat några.
    Tacksam om du i så fall kan höra av dig
    MVH
    Catarina Sjöberg

Kommentera

