Några mirakler

  1. Alma sysselsätter sig mer på egen hand. Sitter i sitt rum och lyssnar på CD-sagor och bläddrar i böcker. Igår var vi hos en kompis vars dotter var på förskolan. Redan när vi kom in sa Alma att hon ville gunga och jag kände lite stress. Vi tänkte ju äta lunch och sitta och prata och jag började snabbt fundera över nödlösningar, t ex att någon av oss skulle gå ut själv med henne. Men när vi visade barnrummet satte hon sig där och tittade i böcker. Hon ropade på mig för att jag skulle sätta på en saga. Sen satt hon där. Tittade i böcker och lekte med några dockor. I två timmar.
  2. Häromdagen träffade vi vänner och deras jämnåriga dotter som Alma avgudar. Vi såg knappt röken av dem på hela dan. De var iväg och lekte alla möjliga fantasilekar. Alma kom inte till oss och var ledsen eller uttråkad eller utanför. Hon hade bara roligt hela dagen.
  3. Mycket oftare när hon inte får som hon vill säger hon bara ”otej”. Idag när vi läste bok sa hon att hon ville se på film och då sa jag att jag bara skulle läsa färdigt sagan först. Då sa hon ”självklart”. Det är många småsaker som hon tidigare skulle stormat iväg, smällt i dörrar, skrikit och varit arg i evigheter för, som hon numera tar med ett helt annat lugn. Hon kan titta på en film och när den är slut går hon iväg och gör något annat. Inget gråt eller protester. Idag kom Kapten Sabeltand på Sommarlov på SVT. Hon tyckte det var läskigt. Och bad mig stänga av. Stänga av TVn! Jag höll på att svimma.
  4. När jag var i Visby gav Johan Alma filmen Robin Hood. Hon satt i bilen hem och övade enträget på att säga ”Robin Hood”. Si så där en 50 gånger i rad. Och efter det kan hon säga H-ljudet. Hon tar verkligen i från tårna för att få till det. Hur tydligt som helst säger hon nu t ex ”här”, ”haj”, ”hit”.
  5. Idag har hon varit så glad. Vi har lekt och busat och skrattat. Och det var inte en kort stund bara som slutade med tårar för att jag gjorde något som hon inte tänkt sig.
  6. Helt plötsligt kan man läsa andra typer av böcker. Inte bara ”Bu och Bä” och liknande. Vi läser Rödluvan, Bockarna Bruse och Alfons Åberg. Och jag behöver inte hoppa över massa text för att hon inte ska tappa intresset. Hon lyssnar och verkar förstå, åtminstone i stora drag. Idag gick vi till biblioteket och lånade böcker. Sånt som jag bara drömt om att kunna göra. Hon vill också lyssna på CD-sagor. Det verkar som att hon förstår mycket mer nu.
  7. Med undantag för några gånger senaste veckan så har Alma sovit på nätterna hela sommaren. Vaknat och lagt sig bredvid mig, men sen sovit vidare.
  8. Sommaren har varit så mysig tillsammans att vi tog tillbaka Alma från förskolan i tisdags så får hon vara hemma den här veckan också. Förra sommaren trodde vi inte vi skulle överleva tills vardagen började igen.

De här sakerna är oftast helt självklara och normala för barn som närmar sig fyra år. Men i vår värld kan jag säga att det varit helt otänkbart. Det känns som små mirakler faktiskt. 

Hallelujah. 

Det här inlägget postades i Hoppfullt och glatt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Några mirakler

  1. Kristina Isberg skriver:

    Underbart : – ) framgångarna visar sig oftast efter sommarlovet det har vi registrerat under hela Kristians uppväxt och hör och häpna trots att han är 19 år händer fortfarande framsteg även fast de är små : – ) njut av detta och lev med vetskapen om att det går framåt : – )

Kommentera

