Språklig medvetenhet

Jag tycker Alma börjar bli mer medveten om grammatik. Hon har ofta problem med meningsuppbyggnad men nu börjar hon höra när det blir fel och rättar sig själv. T ex har hon alltid satt verbet ”bo” sist, ”Alma där bor”. Men nu blir det oftare rätt eller så rättar hon sig själv och säger ”Alma bor där”.

Hittills har hon inte böjt verb utan pratat i grundform. Sista veckorna har hon gjort framsteg och pratar mer och mer i presens eller supinum (fast utelämnar ”har”). Hon använder fortfarande inte imperfekt eller futurum.

Böja substantiv i singular och plural är hon hyfsat bra på. Det blir inte alltid rätt men hon är medveten om att det är en skillnad. Ibland hittar hon på egna ord som ”djurar”. Lite svårt att böja adjektiv rätt efter substantivet och skilja på en/ett.

Mycket av det som gör det svårt att förstå vad Alma säger, förutom uttalet är att hon utelämnar nästan alla småord, t ex och, har, är, prepositioner o s v. Nu börjar hon använda mer prepositioner och jag försöker betona småorden när jag upprepar det hon säger.

Tidsord hon använder är idag, imorgon, sen (och först), nu, förut. Fast hon har svårt att förstå vad ”i morgon” verkligen betyder.

Uttalet är ett stort problem. Det är flera konsonanter hon inte kan uttala alls (t ex F, K, V, H, R, G), många hon bara kan uttala om de står på vissa ställen i ett ord eller i vissa kombinationer med andra bokstäver (t ex, S, L). Hon förvränger också många vokalljud (t ex O blir U, U blir Y). Ibland uttalar hon också bara delar av ett ord (elefant blir ”tant”). Logopeden gör övningar med Alma där hon ska höra vilket ljud ett ord börjar på och det brukar gå bra. Jag testade lite övningar häromdagen. Jag frågade t ex ”vilket ljud börjar Alma på?”. Då sa hon ”aaaaa”. Jag försökte också visa hur hon skulle sätta tungan bakom tänderna när hon säger Alma eftersom hon säger ”Ama”. Hon gjorde rätt men det blev svårt när hon skulle säga hela namnet. Men jag tycker det ändå visar att hon börjar bli medveten.

Överlag går det framåt, fler och fler ord, längre meningar och ibland lyckas hon berätta saker. Långt ifrån korrekt men så att vi förstår vad hon beskriver i alla fall. Jag blir glad för alla steg framåt!

Annonser
Det här inlägget postades i Språkstörning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Språklig medvetenhet

  1. Kristina Isberg skriver:

    Min son ( 19 år grav språkstörning grav dyslexi) använde inga småord alls när han var liten men idag talar han oftast helt rätt. Han utvecklas språkligt fortfarande så din tös kommer också att göra framsteg och man blir så glad för varje framsteg. Munmotoriska problem sätter käppar i hjulen och det innebär att han har svårt för vissa sche-ljud fortfarande. Har hon någon talpedagog? det är viktigt inte minst i läsinlärningen att hon har rätt ljud till alla bokstäver. Skönt att det går framåt då får ni båda kraft att fortsätta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s