Språkförståelse

Det här med språkförståelse tycker jag är lite svårt att greppa. Vad menas egentligen med språkförståelse och är den också nedbrytbar i olika delar? Är det skillnad på ordförståelse och satsförståelse? När en logoped testade Alma var testet uppdelat i ordförståelse, d v s hon fick titta på fyra bilder och peka ut saker som logopeden frågade efter. Sedan testades satsförståelse, d v s hon fick olika uppmaningar i flera steg t ex ”lägg tärningen i den stora lådan och knappen i den lilla”. Alma fick godkänt på ordförståelse för sin ålder (4/5) och fick 2/5 på satsförståelsen (hon behövde 3/5 för att bli godkänd). MEN en av de instruktioner hon klarade var en avancerad uppmaning. Logopeden tyckte därför att det verkade som att Alma förstod om hon bara fokuserade tillräckligt på vad som sades. En annan logoped sa att Alma låg lite efter med språkförståelse men att det inte var så mycket (utan att precisera mer).

Jag tycker det är svårt att veta hur mycket problem Alma har vad gäller språkförståelse. Jag uppfattar att Alma förstår det mesta vi säger. Men inte allt. Hon har börjat säga ”va?” mycket. Och om jag läser för henne kan hon säga ”va det?” och så berättar jag för henne igen med mina ord.  Och det är ju lättare att komma undan med förståelsen än med uttalsproblem som är mer uppenbara. Många som träffar Alma säger ”ja men hon förstår ju allt!” fast nej, vi märker ju att hon inte gör det. Men hur stora problem har hon?

Problem med språkförståelse är ofta förknippat med svårare grad av språkstörning än om barnet t ex ”bara” har en expressiv språkstörning (problem med uttal, ordförråd, grammatik) som jag förstår när jag läst på. Det jag tänker är att om man har en expressiv språkstörning och begränsat ordförråd blir ju den naturliga följden att man inte heller förstår allt. Men då är den typen av språkförståelse alltså inte samma sak som en s k impressiv språkstörning? Den ena logopeden trodde att Alma kanske bara hade en expressiv språkstörning medan den andra anade en generell språkstörning (expressiv + impressiv). Jag hoppas ju på expressiv med tanke på en lite bättre prognos…

Jag är alltså lite förvirrad. Och hoppas som vanligt på det bästa tills någon säger något annat… Hoppas få lite mer klarhet under hösten när Almas logoped ska göra nya tester.

Det här inlägget postades i Språkstörning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Språkförståelse

  1. Hanna skriver:

    Ja usch, själv känner jag mig mer förvirrad nu än i början av allt det här. Det är som att desto mer jag vet desto mindre förstår jag… Skumt!

    Va skönt att utredningen är klar och att ni är nöjda med den! Hoppas ni får ett par sköna semesterveckor ihop nu.
    kram

  2. Kristina Isberg skriver:

    Jag igen ; – ) grav språkstörning innebär stora språkförståelsesvårigheter. Det är hörförståelsesvårigheter, läsförståelsesvårigheter och ordförståelsesvårigheter, alla dessa tillsammans gör att barnen får svårt att tolka komplicerade meningar både muntligt och skriftligt. Arbetsminnessvårigheter som också ingår i grav språkstörning innebär att barnet inte kan ta emot instruktioner i flera led ex gå till hallen i översta lådan ligger dina vantar, man måste dela upp i mindre bitar för att barnet skall komma ihåg, de har ”lagringssvårigheter”. Jag förstår att du är förvirrad eftersom språkstörning ser så olika ut för olika barn och man undrar ibland på vad som är vad !! egentligen.

Kommentera

