Peptalk

Min oro för framtiden är nog det största molnet på himlen i allt det här. Jag har svårt att sluta tänka på hur det ska gå för Alma. Kommer hon någonsin kunna prata? Hur kommer det gå för henne i skolan? Ja, allt det här har jag ju redan ältat tusen gånger på bloggen så jag ska inte göra det igen… Men det jag ville säga var att jag har en klok person i min närhet vars son gått igenom massa utredningar och haft div diagnoser under sin uppväxt och som knapphändigt började prata någon gång i skolåldern. Nu är han nyligen klar med skolan, har ett vanligt jobb och inte många spår kvar av sina tidigare problem. Jag sa till den kloka personen, hans mamma, häromdagen att ”om jag bara visste att det skulle gå bra, då skulle det vara så mycket lättare att gå igenom allt det här”. Hon tittade på mig med ett lugn i blicken och sa ”det kommer att bli bra”. Det var något med sättet hon sa det på, med de erfarenheter hon har med sig, som verkligen satte sig. Det var inte det där vanliga ”det ordnar sig” från alla välmenande personer omkring oss, utan det fanns en annan styrka i orden, som om hon verkligen visste vad hon pratade om. Vissa personer har den där förmågan att ge kraft åt andra på något oförklarligt sätt och hon är en sådan.

Sen läste jag en artikel om en politiker som hade en hel del problem som barn, bl a grav dyslexi och han blev t o m utredd för ev placering i särskolan. När han var 9 år bara lossnade det. Plötsligt så föll det på plats allting. Och sen gick det ju tydligen rätt bra.

Det är sånt jag behöver höra just nu. Det kommer att bli bra. Det kommer att ordna sig. Det är det enda jag vill ska eka därinne i mig. Överrösta alla andra tankar.

 

Det här inlägget postades i Hoppfullt och glatt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

