Barn gör så gott de kan

Jag läser ju ”Explosiva barn” av Ross W Greene och nu hoppar jag till slutet av boken för jag tycker om det han skriver där. För att summera hans tankar i stora drag så menar han att barn som exploderar och inte kan samarbeta inte gör så för att de inte är tillräckligt motiverade eller av brist på uppfostran. De här barnen är redan motiverade att uppföra sig väl men de har en nedsatt förmåga till flexibilitet och frustrationstolerans, på samma sätt som att vissa har nedsatt syn eller läs- och skrivsvårigheter. Istället för att försöka motivera barnet (med mutor och hot) är det viktiga att:

  • förstå vem ditt barn är
  • se barnets förmågor
  • vara medveten om i vilka situationer bristerna kan orsaka problem
  • vara medveten om hur barnet kommunicerar när det låst sig
  • reagera på svårigheterna på ett sätt som barnet uppfattar som hjälpsamt

”Barn gör så gott de kan. När de inte kan bättre måste vi komma på varför, så att vi kan hjälpa dem”… ”Att vara en bra förälder innebär att ge medkännanderespons på det barn du fått och göra det bästa av situationen”. 

Och det är den här synen på barn och samarbetet mellan föräldrar och barn som gör att jag tycker att den här boken är så läsvärd. För alla föräldrar. Oavsett graden av svårigheter. Alla barn hamnar ju i konflikter med sina föräldrar även om vissa har svårare att reagera på ett konstruktivt sätt. Jag säger inte att det är lätt. Ibland vill jag också hota, straffa och vara oflexibel. Men jag tror man kommer längre i relationen till sina barn med den här inställningen än traditionell, auktoritär uppfostran.

Det här inlägget postades i Föräldraskap, Hoppfullt och glatt, Trotsålder och konflikthantering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

