Almas fotobok

Vi har en kontaktbok på förskolan där personalen antecknar varje dag vad Alma har gjort. Vi skriver också om något särskilt hänt på kvällen eller helgen. Sen har vi även börjat ta med foton men bara haft ett skruttigt litet album som börjar gå sönder dessutom. Så nu har jag gjort en ny fotobok till henne. Jag visste inte alls hur jag skulle göra eller hur sådana här böcker brukar se ut. Först hade jag en tanke att ha kontaktbok och foton i ett och helst i kanske A5 format men fick inte till det. Så till slut gav jag upp alla storslagna idéer och nöjde mig med något enkelt och billigt.

Jag köpte en mjuk A5 pärm och fotofickor på Åhléns. Jag ville ha en pärm just för att lätt kunna sätta de nyaste bilderna först och stuva om som man vill vartefter. Sen satte jag in tre registerblad så första delen är Almas dagbok med foton från t ex helgen, sen är det en del med foton på familj och kompisar och sist hennes favoritsaker och saker hon tycker om att göra, plus foton på vårt hus, hennes rum, landet o s v (tack för alla tips jag fått!). Vi skriver om bilderna på baksidan eftersom hon inte alltid kan förklara så andra förstår. Om man skulle vilja skriva lite mer kan man lätt sätta in vanligt papper i pärmen också. Jag hoppas hon kommer tycka om den. Jag har inte lagt ner någon energi på fina färger och sånt, jag tog de register vi råkade ha hemma, men hon kan ju byta ut sen om hon vill.

Ett hett tips är också att skaffa en fotoskrivare. Vi köpte en Canon idag med fotoskrivare, scanner och vanlig skrivare i ett för 300 kr på rea. Så nu slipper vi stressa till fotobutiken varje söndag eftermiddag…

Föresten tycker jag att många hjälpmedel som finns för barn med olika svårigheter är jättebra för alla barn. Vem hade inte velat ha ett eget fotoalbum med bilder på allt roligt man gjorde och alla favoritsaker? Eller en liten dagbok? För att inte tala om hur mycket vi, och förhoppningsvis Alma, kommer uppskatta det sen. Så Elle kommer nog också få en fotobok vare sig hon ”behöver” det eller inte.

Det här inlägget postades i Leka med språket, På förskolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

