Explosiva barn I – skapa en användarvänlig miljö

Tidigare har jag inte känt något behov av att läsa böcker om föräldraskap. Snarare tvärtom, jag var rädd att förlora min intuition. Att kanske få svårt att sålla mina egna tankar från andras. Känna krav att bete mig på det ena eller andra sättet. För jag kan lätt bli så, ta till mig saker och gå upp i det för mycket.

Men sen kom en period då jag blev totalt vilse som förälder. Under tidig sommar förra året när Alma var strax över 2,5 år kom hon in i vad jag antar är den beryktade trotsåldern. Hon blev som förbytt. Visst, hon har alltid haft en stark vilja men nu blev hon så ilsken och arg. Hon exploderade för det ena och det andra. Det var som att vandra på ett minfält. Vi kunde ha ett tiotal konflikter bara på väg hem från förskolan där hon var fullkomligt omedgörlig. Och varje dag kände jag mig så misslyckad, för hur jag än gjorde blev det fel. Jag kände mig totalt handfallen och visste inte alls hur jag skulle bemöta henne. Under vintern har det lugnat det ner sig men fortfarande kommer dagar och situationer som är svåra att hantera.

Hursomhelst, jag kände att jag hade ett enormt behov av vägledning och då kom jag över en bok av Ross W Greene, ”Explosiva barn”, som handlar om hur man kan hantera barn med ”svårt temperament”, eller barn som han kallar oflexibla-explosiva. Det är barn som har en låg frustrationstolerans och är extremt oflexibla och reagerar med plötsliga och häftiga vredesutbrott. Det kan vara barn med olika diagnoser, som t ex ADHD. Greene beskriver även barn med språkstörning. Språkbarn kan ha nedsatt förmåga att sortera och uttrycka tankar och därför få svårigheter att lösa problem och hantera frustration.

När Alma kom in i trotsåldern ställde sig hennes hår symboliskt rakt upp :). 

Nu är ju Alma fortfarande i 3-årstrotsåldern men jag tycker ändå att den här boken har varit väldigt läsvärd, även om den beskriver äldre barn som kommit förbi den här fasen. Så jag kan verkligen rekommendera den till alla föräldrar som kämpar med barn som har ett svårhanterligt temperament. Jag tänkte i stora drag beskriva hans tänk i två delar (i boken finns massor av beskrivningar och konkreta exempel). Jag börjar med att sammanfatta hur man gör en ”användarvänligare miljö” för barnet och nästa gång beskriva hans ”korgtänk”, d v s hur man väljer sina konflikter.

Grundtanken i boken är att dessa barn inte väljer att vara explosiva och omedgörliga utan att deras utveckling av färdigheter att hantera frustration är försenad. Det är viktigt att förstå att barnets beteende inte är frivilligt. Barnets ilska beror oftast på att de blir missförstådda och det skulle vara mindre oflexibelt och explosivt om det bara kunde. Traditionell uppfostran där man ska ”sätta gränser”, ”visa vem som bestämmer” och bestraffa kommer inte att hjälpa de här barnen. Lika lite som att själv bli arg, frustrerad och oflexibel (ibland är det dock lättare sagt än gjort…). Det här beror på att föräldrarnas ilska inte minskar barnets frustration eller hjälper det att tänka klarare.

Greene delar in barnets utbrott i 3 faser:

  1. ”Ånglås” – när omgivningen ställer krav på att barnet ska byta spår och barnet blir frustrerat. Barnet visar de första tecknen på att ha fastnat.
  2. ”Vägkorsningen” – här kan föräldrarna svara antingen med problemlösning eller att t ex bli arg och utbrottet eskalerar.
  3. ”Härdsmälta” – fullskaligt utbrott.

Greene menar att de flesta föräldrar ingriper under eller efter fas 3 när det är försent. Det är därför viktigt att förutse och känna igen de situationer som leder till fas 1 samt lära sig vad man kan göra under fas 1 och 2 för att förhindra härdsmälta. Vägen dit kallar Greene för att skapa en ”användarvänligare miljö”. Kort sagt: reagera före utbrottet och förhindrar det, inte under eller efter. Detta innefattar bl a att:

  • se till att alla vuxna i barnets omgivning förstår barnens svårigheter. Genom att visa barnet att man förstår kan hjälpa det att behålla lugnet. Barnet ska uppleva att de vuxna kan hjälpa och inte stjälpa (vilket är fallet om man t ex blir arg). Det här kan vara en ganska omfattande process och inte så svart eller vitt som att säga ”han har ADHD eller en språkstörning”. I Almas fall uppstår många konfliktsituationer för att hon inte kan uttrycka sig eller missförstår oss.
  • minska kraven på flexibilitet och frustrationstolerans. Minska de tillfällen då barnet blir frustrerat = välj rätt strider. Det här kommer jag gå igenom under ”korgtänk”.
  • i förväg känna igen situationer som kan leda till utbrott. För vår del kan det vara övergångar mellan aktiviteter, stimmiga miljöer med många intryck, när något inte blir som Alma tänkt sig i leken, när hon ska duscha (hon hatar att tvätta sig) och det blir alltid värre när hon är trött.
  • förstå hur du och andra vuxna kan bidra till det oflexibla-explosiva beteendet. Jag gör det när jag är otålig, stressad och irriterad. Ibland för att vi sätter våra behov först, genom att t ex gå på en tillställning fast vi ser att hon inte är i sin bästa form.
  • läsa varningssignaler och agera snabbt.

Hur agerar man då? Ett första steg kan vara att visa medkänsla och empati. Det kanske låter flummigt men för mig blev det många gånger lättare att behålla mitt eget lugn när jag intensivt försökte sätta mig in i Almas situation och försöka förstå hennes känslor. När jag sen sätter ord på hennes känslor kan jag ibland lyckas avstyra att det eskalerar. T ex ”du vill inte duscha, nej jag vet” och då kan hon snyfta och nicka på huvudet medan man klär av henne och sätter på vattnet. Bara att hon vet att jag vet lugnar henne. Ett annat sätt som Greene beskriver är att avleda och försöka omdirigera barnet till en annan aktivitet. Funkar sällan för oss, Alma är som en pitbull, hon släpper inte lätt tanken på det hon har i fokus… Och slutligen, humor. Försöka ta bort fixeringen vid det som skapar frustration. Om Alma t ex vägrar klä på sig kan det funka (om hon inte är alltför arg vill säga utan bara protesterar lite) att man låtsas att kläderna är hungriga och vill äta upp henne.

De här sätten fungerar ibland men så klart långt ifrån alltid. Om man inte lyckas avstyra situationen är det dags för ”korgtänket” som jag ska kommer att beskriva vidare nästa gång.

Det här inlägget postades i Föräldraskap, Trotsålder och konflikthantering och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Explosiva barn I – skapa en användarvänlig miljö

  1. Hanna skriver:

    För mig har den boken betytt jättemycket. Den inledde en form av paradigmskifte för mig och jag insåg att jag var mycket mer fast i traditionellt tänk än jag anade. Den är så befriande just för att den sätter andra ord och begrepp på problemen som kan uppstå i en familj och inte är fastlåst vid de olika diagnoserna. Jag kan erkänna att jag grät så jag skakade när jag läste de första kapittlena på grund av den höga igenkänningsfaktorn. Han beskrev problematiken så väl och satte ord på det som jag inte själv kunnat göra. För både Martin och mig har den bidragit till en helt ny förståelse, ett nytt sätt att tänka kring detta och ett helt nytt sätt att angripa situationerna – och det har blivit lugnare. Kanske är det just den insikten som gör ondast nu – att hur vi än gör så kommer problemen aldrig att försvinna, vi kommer aldrig hitta en ”nyckel” som får våra liv att flyta smidigt utan vi kommer få lirka, ligga steget före och alltid tänka till för att överhuvudtaget ha en dräglig tillvaro….

    Du skriver så fint och jag tycker om den värme du utstrålar mitt i allt detta!
    Stor kram

    • minalma skriver:

      Tack, vilket fint inlägg Hanna! Visst är den lite av ett aha moment. Och skönt att kunna släppa många konflikter utan att känna att man är en slapp förälder. Men visst är det sjukt jobbigt att aldrig riktigt kunna slappna av, det suger musten ur mig vissa dagar. Tur att det finns dagis och skola så man kan ladda batterierna :).
      Jag hejar på er!
      Kram

Kommentera

